Tabata | HIIT

Deze les komt volgend seizoen op het rooster

€30 | 1 x per week sporten
€40 | onbeperkt sporten

Het Tabata-systeem is in 1996 ontwikkeld door de Japanse wetenschapper Dr. Izumi Tabata. Hij kwam tot de conclusie dat vier minuten intensieve intervaltraining (HIIT) meer effect heeft op de maximale zuurstofopname en vetverbranding dan een uur duurtraining. Een Tabata-workout duurt vijfentwintig minuten bestaande uit vijf oefeningen.

Iedere oefening wordt acht keer herhaald en moet twintig seconden uitgevoerd worden met tien seconden rust. Tabata is ontstaan vanuit de HIIT (High Intensity Interval Training) door Peter Coe in 1970. Als coach gaf hij de opdracht om zo snel mogelijk tweehonderd meter hard te lopen met dertig seconden rust, om vervolgens weer zo snel mogelijk tweehonderd meter te hardlopen.

In 2009 zijn zowel Tabata als HIIT onderzocht door wetenschapsprofessor Martin Gibala. Gibala liet een team een warming-up doen van drie minuten, vervolgens zestig seconden een workout met een hartslag van 95 % en daarna vijfenzeventig seconden rust. Dit herhaalde Gibala acht tot twaalf keer. Ook Gibala ontdekte dat deze hoog intensieve workout meer effect heeft op de vetverbranding in vergelijking met een duurtraining. Sindsdien worden deze workouts steeds meer uitgevoerd.