Moderne dans

di 17.00 | Jazz & Modern | groep 6-7-8
di 18.00 | Jazz & Modern | jeugd-volwassenen
di 20.00 | Jazz & Modern | 40+
wo 15.00 | Jazz & Modern | vanaf groep 5

ma 20.00 | Urban Contemporary (Floorwork) | jeugd - volwassenen

32.50 per maand | 1 les per week | t/m 11 jaar | 35.00 per maand vanaf 1 januari 2023
45.00 per maand | onbeperkt lessen | t/m 11 jaar
37.50 per maand | 1 les per week | vanaf 12 jaar | 40.00 per maand vanaf 1 januari 2023
60.00 per maand | onbeperkt lessen | vanaf 12 jaar
65.00 per 4 weken | onbeperkt dans- en sportlessen | alle leeftijden

Het meest revolutionaire aspect van moderne dans is te zien in het dansvocabulaire: moderne dansers willen niet ‘zweven’ als een ballerina of vastgelegde patronen in houding, armbewegingen en passen gebruiken, maar zij staan geaard met beide voeten op de grond en weerhouden zich niet van vloerwerk of van alledaagse bewegingen in hun dans.
Een fundamentele vraag die moderne danskunstenaars bezighoudt is: Wat beweegt ons te bewegen? Voor sommigen ligt het antwoord in het omzetten van gevoelens in beweging. Anderen zien het antwoord in het onderzoeken van de fysieke impulsen van dans: “Waar zit de bewegingsimpuls, de aanzet tot dans? In het bekken, in de ademhaling, in een zenuwknoop, in de verdeling van energie en krachten, in de reactie op zwaartekracht?”
Bij moderne dans zijn torsobewegingen met een aanzet vanuit het fysieke centrum en acties over de grond (vloerwerk) vanzelfsprekend. Iconisch voor moderne dans is Graham’s techniek van  ‘contraction’ en ‘release’, oftewel het kernachtig en krachtig samentrekken en ontspannen van spieren rond het bekken. Andere veelvoorkomende kenmerken vanuit de Graham-techniek zijn: spiraaldraai rond de ruggengraat, het flexen (buigend optrekken) van handen en voeten, parallelle beenposities en het gebruik van een diepere laag zoals  gevoelsconflicten of maatschappelijke en politieke conflicten. Moderne dans choreografiëen zijn niet zozeer verhalend, maar eerder symbolisch. Daarmee is sinds de moderne dans een eigen interpretatie van de voorstellingen geoorloofd. Er is niet per se iets (van een verhaal) dat 'begrepen' hoeft te worden. 

Geschiedenis
In het begin van de 20ste eeuw begon men met zoeken naar een andere bewegingsstijl dan klassiek ballet. Zo ontstond de stroming moderne dans, waaronder vele andere stijlen vallen zoals LimónCunningham en Graham. Ook nu lopen modern dansstijlen erg uiteen, maar zal overal het lichaam als uitdrukkingsmiddel worden gebruikt. Emoties worden via het lichaam uitgebeeld, waardoor inlevingsvermogen van belang is, net zoals souplesse, mooie lijnen en zachte bewegingskwaliteiten.

Wie denkt dat dans van hoog niveau alleen ‘jong geleerd, jong gedaan’ is, heeft het mis! Martha Graham wist pas na het zien van een voorstelling van Ruth Saint Denis op 16 jarige leeftijd dat ze een danseres wilde worden. Ondanks dat ze te oud werd gezien om te beginnen met dansen, koos ze toch voor haar dansdroom. Hoewel haar danscarrière pas op 22 jarige leeftijd van start ging, danste Martha Graham door tot op extreem hoge leeftijd (75 jaar!) en creëerde daarbij alle hoofdrollen voor zichzelf.